Umět jazyky je DŮLEŽITÉ. O prázdninách jsme si to opět ověřili na našich cestách. A jako každý rok nás září vede k zamyšlení, jak bychom naše jazykové znalosti vylepšili.

Dostali jsme možnost vyzkoušet online jazykový kurz angličtiny od EASY LINGO (nebo také onlinejazyky.cz) a tak jsme se rozhodli dát si podzimní „challenge“Každý den se budeme učit anglicky a německy!

Uvidíme jestli EASY LINGO zvládne, co slibuje ve svých propagačních materiálech. Stáhněte si tohle PdF a video o tom, proč jsme neuspěšní v učení jazyků a jak to můžeme změnit, je opravdu zajímavé.

TAdy

Tady je malá ochutnávka videa, které si celé můžete stáhnout po přihlášení na EASY LINGO zdarma.

Jdeme na to!

EASY LINGO slibuje, že zvládneme 1 úroveň jazyka za 3 měsíce. Máme tedy před sebou každý jednu “krabici”:

Tom Angličtinu B1 – Pro mírně pokročilé

 Juli Angličtinu A1 – Pro začátečníky

a Jana Němčinu A2 –  Pro znalé začátečníky.

EASY LINGO  říká:

  1. učte se každý den jen 20 minut ale denně
  2. konec nudného biflování – bude to zábava
  3. budeme vás správně motivovat, abyste po pár lekcích neodpadli
  4. soustředíme se na poslech a mluvení, gramatika půjde sama

První týden s EASY LINGO – Kde vzít 20 minut denně?

Začátek školního roku je pro každou rodinu šok. Všichni se vrátili z prázdnin a v práci začíná plný provoz, do toho sháníte papučky, obaly, vytřepáváte z aktovky dva měsíce staré zbytky svačiny, sháníte tenisky s bílou podrážkou, zařizujete jízdenky, obědy, kroužky….Do toho všichni vstáváte příšerně brzy, někdo musí nachystat svačiny…prostě peklo.

No a do toho si dáte tuhle výzvu – 20 minut denně na jazyky.

Je to sice bezva, že nemusím chodit 2x týdně po večerech do dvouhodinového kurzu a můžu si sama zvolit, kdy si svých 20 minut vyšetřím, ale není to jednoduché. Ráno je to nepředstavitelné a během pracovního dne nereálné. Zbývá tedy večer. Bojujeme s únavou, ale jiná možnost není. Julinka tedy sedá k počítači ve 20:00. A já s Tomem někdy kolem 22:00.

angličtina easy lingo

Jana si vede pečlivou evidenci….Vydrží 30 dnů v kuse?

POSTŘEHY z prvního týdne:

  • Dvacet minut je chvilka. Vždycky mě zaskočí, že už mám skončit.
  • Juli se těší na motivační videa. Jeden český herec ji vždycky rozesměje, svými pochvalami.
  • Opakujeme cvičení, dokud nemáme na 100% – chceme mít zelenou lištu, která ukazuje úspěchy.
  • Ověřeno – motivace klesá, když se objeví příliš mnoho nových slov. V tu chvíli je potřeba vrátit se a procvičovat společně s tím, co už umíme.

Druhý týden s EASY LINGO – fakt to funguje!

Učení slovíček je většinou to, co lidi od cizího jazyka odradí. Nelezou do hlavy, jednou se je nenaučíte a přestanete se v kurzu chytat. Nikdy není na slovíčka čas. Podle prezentačního VIDEA  od EASY LINGO  jsou online kurzy koncipované tak, aby šlo učení slovíček lehce. Používají řízené opakování. Ideál je zopakovat si nové slovo za 9 hodin, pak druhý, sedmý a dvanáctý den.

Podle Ebbinghausovy křivky zapomínání je důležitější četnost opakování než délka učení.

POSTŘEHY z druhého týdne:

  • Julinka málem odpadla na slovíčkách. Objevilo se jí asi 15 slovíček k tématu „povolání“ jako accountant, actress, musician, shop assistant. Všechny pro ni byly nové a málem to vzdala. Další cvičení se ale vracela k už známé látce a nová slovíčka se objevovala jen jednotlivě. Po týdnu už zjistila, že  některá z těch, která na začátku považovala za nenaučitelné, jako třeba lawyer umí a ani to nebolelo.
  • Tom se zadrhl na pravidelnosti. Pracovní cesta na Slovensko – 4 dny bez angličtiny. Po návratu se musel hodně přemáhat znovu začít.
  • Jana si ověřila, že funguje učení se ve větách. Do cvičení jsou sem tam zařazena neznámá slova, která ale lze snadno pochopit z kontextu. Ve větě si člověk opravdu víc zapamatuje, než když se učí osamocená slovíčka.

Třetí týden s EASY LINGO – angličtina kam se podíváš

Tím, že se učíme každý den, je angličtina (nebo němčina) pořád jaksi v aktivní části mozku. Nějak se toho nejde zbavit. V kurzu to vysvětlují na dost nechutném příkladu žáby, která si nevšimne, že se uvaří, protože se jí voda každý den ohřívá jen o neznatelný kousek. Ale asi to tak funguje. 

Přemýšlíme také o učení a jak se zlepšovat. Julča vymýšlí, že by se měl Kryštof dívat na Prasátko Pepa v angličtině. Sama sleduje anglické youtube kanály (vyrábění a make- up), přepnuli jsme si telefony do angličtiny (Jana do němčiny).97 způsobů, jak se dokonale obklopit angličtinou

Postřehy z třetího týdne:

  • Učením jazyků žijeme. Pořád to máme v hlavě. Naskakují nám anglická/německá slova.
  • Zjistili jsme, že jsme jiné typy – Juli a Tom se učí ušima – co slyší, to se naučí. Rozumí poslechu. Nejde jim a nebaví je psaná forma. Jana se učí očima – vyhovuje jí vyplňování, psaní. Při poslechu chytá paniku. Co si nenapíše, to se nenaučí. V kurzu si ale každý najdeme své oblíbené cvičení.
  • Skvěle je zorganizováno online prostředí, které postupně prozkoumáváme. Užitečná je třeba záložka, kam si můžete odložit cvičení nebo vysvětlení gramatiky, které vám nejdou, nebo se s k tomu chcete vrátit.
  • Julču baví procvičovat slovíčka „nahráváním“ – musíte zopakovat přehrané slovo, systém ho nahrává a rozpoznává, jestli jste vyslovili správně.

Po třech měsících – krize na všech frontách

Podle plánu bychom měli po třech měsících mít zvládnutou celou jednu úroveň jazyka…No, popravdě, nepovedlo se to ani jednomu z nás. První odpadl Tom a potom i Jana. Práce, moc práce, ještě víc práce… služební cesta, focení, večerní akce, besídka ve školce, třídní schůzky ve škole a najednou jsou vánoce. Tisíc důvodů, proč vynechat učení. Za pár dní už nemáte ani výčitky, že vynecháváte. Prostě na to zapomenete.

Julinka vydržela nejdéle a to proto, že angličtinou byl podmíněný přístup na youtube. Ale ani taková motivace nevydržela. Advent, vánoce a silvestrovské hory zamíchaly s naší disciplínou a na učení angličtiny jsme rezignovali.

S novým rokem opět začínáme

Nový rok je takový pěkný čas pro nové začátky. Bereme to tak, jak to je. Ano, nezvládli jsme svoji podzimní výzvu dokonale, ale nevzdáváme to. Skvělé totiž je, že online kurz máme pořád přístupný. Můžeme se vrátit tam, kde jsme přestalli. Můžeme se vrátit i kousek zpět, abychom si připomněli, co se nám v mezičase vykouřilo z hlavy. Nemusíme platit nový kurz, neutekli nám dychtivější spolužáci ve třídě….tak jak by se stalo v živých kurzech. Takže: „Jedeme dál!“